BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

my playlist

Monday, December 5, 2011

movie review: let me in

ever watch twilight, or read it? i really suggest this film to all the twilight lovers #cough*getalife*cough#.

i personally love this. it was deeper and much more twisted that twilight with real people and real problems.

"cerita ni berkisar kepada owen, seorang budak 12 tahun yang tinggal di satu kawasan kompleks perumahan. ibu bapa owen ni dah nak bercerai so dier ni tinggal la dengan mak dier. oven ni mmg malang giler coz slalu kene buli kat sekolah. kemuadian dia berjumpa dengan abby yang maru berpindah ke kawasan itu dan dari situ mereka mula berkawan. later in the story, owen ajak abby untuk go steady tapi abby kate dier bukan regular girl. namun begitu mereka terus juga jadi steady. tak lama lepas tu, rahsia abby terdedah. dia mengaku pada owen bahawa die adalah vampire. selepas membunuh seoranganggota polis yang menyiasat kejadian kematian 'ayahnya' abby beritahu owen yang die mesti tinggalkan tempat itu. di sekolah, owen cuba dilemaskan oleh salah seorang pelajar yang slalu membulinya namun abby datang dan telah membunuh kesemua empat pelajar itu (dengan ngerinya). babak terakhir menunjukkan owen menaiki kereta api dan membawa sebuah peti. dalam peti itu adalah abby yang bersembunyi. tidak dinyatakan ke mana mereka akan pergi but that's just it."

bagi aku cerita ini lebih kompleks kerana budak2 12 tahun ni tak bercakap pasal ketakutan sama ada dibunuh atau membunuh dan juga bagaiman mereka saling menerima satu sama lain. banyak konflik yan g berlaku antara abby dan owen tetapi mereka tetap berbaik. x pernah sekali pun abby cakap yang dia akan cederakan owen atau owen takut akan abby. bertambah twisted lagi bapa abby adalah kekasihnya yang sama seperti owen, telah menyintai abby sejak dari zaman remajanya.  watak in i menjadi orang yang bartanggungjawab menjaga abby (read: to kill people and get their blood for abby). lelaki ini mati dengan membenarkan abby meminum darahnya sebagai tanda cintanya dan juga kerana dia tidak lagi mampu menjaga abby.

yang manjadikan cerita ini lagi menarik adalah tak banyak dialog meaningless antara abby dan owen. malah tak banyak dialog pun, hnya bahasa tubuh serta jalan cerita ynag jelas menjadi intipati cerita ini.

dicadangkan sebagai salah satu filem terbaik kerana jlan cerrita dan mesejnya dan salah seorang juri berpendapat cerita ini "was beautifully played it was a shame cause not many people appreciate it"

0 comments: